Facebook ruszył z testami nowej sekcji w aplikacji mobilnej „Facebook News”, która będzie oferować wyselekcjonowane materiały pochodzące od ponad 200 wydawców, takich jak „USA Today”, „The Wall Street Journal”, „Washington Post” czy BuzzFeed. Kilka tysięcy użytkowników z największych miast Stanów Zjednoczonych już testuje nową funkcję. Jak informuje Facebook:
„Ludzie chcą i korzystają ze spersonalizowanych treści na Facebooku, ale wiemy, że istnieją doniesienia, które wykraczają poza takowe (…) Chcemy wspierać oba strumienie treści”
Jednak na czym dokładnie będzie ona polegać? Zakładka będzie składać się z kilku segmentów: najbardziej aktualnych wydarzeń oraz dedykowanych informacji z dziedzin nauki, sportu, biznesu, rozrywki, zdrowia czy technologii. Facebook pozwoli także na spersonalizowanie rodzajów treści, jakie użytkownicy będą chcieli otrzymywać, w tym blokowanie tych, których nie chcą widzieć. Nad doborem najciekawszych wydarzeń będzie czuwać algorytm oraz 10 doświadczonych dziennikarzy, którzy – jak przekonuje firma – będą niezależni i wolni od wpływu redakcyjnego kogokolwiek w firmie. Oczywiście wprowadzenie Facebook News nie oznacza, że z naszych news feedów znikną wiadomości, które aktualnie się pokazują 🙂
Na razie Facebook nie podaje, ilu dokładnie wydawców będzie brało udział w starcie zakładki, jednak będą oni musieli spełnić sporo wytycznych, np. nie mogą naruszać jego standardów, dezinformować oraz używać mowy nienawiści. Użytkownicy, którzy testują nową sekcję, mają dostęp m.in. do treści „Washington Post”, „Chicago Tribune”, NBC, ABC czy prawicowego serwisu Breitbart News, który był oskarżony o publikowanie fake newsów i nieprawdziwych teorii spiskowych. Pomimo tego, że budzi to duże kontrowersje, przedstawiciele Facebooka tłumaczą, że muszą współpracować również z mediami o skrajnych poglądach, aby odbiorcy mieli pełny obraz świata.
W jakich formatach prezentowane są treści? Część z nich to zapowiedzi publikacji wraz z linkami kierującymi do stron internetowych wydawców, natomiast druga część to newsy i pełne materiały. Jak podają media, Facebook będzie płacił za współpracę z niektórymi wydawcami i to niemałą kwotę – od 1 do 3 mln dolarów rocznie! Niestety wciąż nie wiadomo kiedy dział z aktualnościami będzie dostępny w Polsce, jednak jeśli się pojawi, na pewno damy Wam znać na naszym leviralowym fanpage’u 🙂
Wprowadzenie nowej sekcji przez Facebooka z pewnością nie jest dobrą wiadomością dla Google News. Przede wszystkim aktualności prezentowane w Google są dobierane w większości przez algorytm (poza wyjątkami takimi jak Oscary, etc.), natomiast niebieski gigant podjął się współpracy z dziennikarzami, których spojrzenie na dany temat jest bardziej zbliżony do perspektywy odbiorcy. Dodatkowo korzystając z Facebook News, użytkownicy nie muszą przełączać się między aplikacjami, co ułatwia im dzielenie się materiałami na osi czasu czy w Messengerze.
To nie koniec zmian, jakie przyszykował dla nas Mark Zuckerberg. W kwietniu podczas wydarzenia F8 Facebook pokazał, jak platforma będzie wyglądać w przyszłości. Tym razem Polska doczekała się swoich beta testów, więc część użytkowników już cieszy się nowym, odświeżonym interfejsem.
Co się zmieniło? Zdecydowanie można zauważyć, że Facebook postawił na minimalizm. Wydzielono lewą kolumnę, która zawiera menu z aktualnie przeglądanej sekcji, takiej jak wideo, znajomi czy grupy. Dodatkowo w nowej wersji nie znajdziecie już prawej kolumny z treściami sponsorowanymi, co pewnie nie ucieszy reklamodawców. Platforma także poprawiła sekcję Watch – aktualnie komentarze są lepiej widoczne i znajdują się po prawej stronie od materiału wideo. Ponadto interfejs będzie dostępny także w ciemnym kolorze, co z pewnością ucieszy wielu użytkowników. Czy Wy również jesteście tymi szczęśliwcami, którzy mają już nowy wygląd Facebooka? 😉