X, Y, Z – te litery zazwyczaj kojarzą się z matematyką. Jednak to nie w tym jesteśmy specjalistami 🙂 W marketingu (i nie tylko!) w ten sposób mówi się o pokoleniach.
Od razu tłumaczymy co i jak:
- pokolenie X – to osoby urodzone w latach 1965 – 1979;
- pokolenie Y – tak zwani milenialsi, czyli osoby urodzone w latach 1980 – 1995;
- pokolenie Z – to osoby urodzone po 1995 roku, dzieci pokolenia X.
Pamiętacie, jak kiedyś, żeby zadzwonić, trzeba było znaleźć notes z zapisanymi adresami i numerami telefonów do znajomych, a następnie wykręcić go na tarczy numerowej? Wtedy powiedzenie „wykręcić numer” miało zupełnie inne znaczenie.
Pokolenie Z nie pamięta taśm magnetofonowych, które trzeba było własnoręcznie przewijać. Nie pamięta telefonów stacjonarnych. Nie wysyłało sobie dzwonków IrDĄ. Nie wiedzą, jak ciężko jest wybrać tylko kilka piosenek do wypalenia na płytkę.
„Digital natives”, ponieważ tak też są nazywane osoby urodzone po 1995 roku, to osoby, które nie wyobrażają sobie życia bez świata online, który jest dla nich tym samym, co świat rzeczywisty. Ci najmłodsi często, zanim nauczą się czytać i pisać, korzystają już ze smartfonów i tabletów. A co robią w sieci?
Z raportu Newspointa „Pokolenia w Polsce i potrzeba monitorowania ich rosnącej aktywności” wynika, że:
- cały czas są online,
- dzielą się swoją wiedzą z innymi, szczególnie poprzez media społecznościowe,
- najchętniej chłoną content w postaci obrazu lub wideo,
- nie potrzebują telewizji – wolą smartfony i tablety,
- mają bardzo dużą potrzebę kontaktu z rówieśnikami, ale w świecie online,
- są świadomi zagrożeń, jakie mogą ich spotkać w świecie wirtualnym,
- wiedzę czerpią z blogów, aplikacji, social mediów i aplikacji.
Ponadto dużo podróżują, swoje plany życiowe i zawodowe łączą z nowoczesną technologią, do pisania i wyszukiwania informacji używają smartfonów i tabletów oraz korzystają z wielu rozwiązań i urządzeń.
W czerwcu 2018 roku NapoleonCat opublikował wykresy pokazujące, jak Polacy korzystają z social mediów. Można zauważyć, jak wiele osób z pokolenia Z korzysta z poszczególnych mediów społecznościowych.
Źródło: https://www.facebook.com/napoleoncatcom/posts/1951043491592709
Z podanych danych wynika, że prawie 33% użytkowników Facebooka i 54% użytkowników Instagrama to pokolenie Z! A co robią #wwolnejchwili?
Najczęściej – poza podróżowaniem i Netflixem – oglądają swoich ulubionych twórców w sieci. Są ciekawi, jak wygląda ich dzień, życie. Influencerzy są dla nich bardzo ważni. Pomagają im podjąć decyzje zakupowe – przecież nie kupią niczego w ciemno, najpierw sprawdzą, czy któryś z nich nie „testował” wcześniej danego produktu i/lub usługi. Czego oczekują od marek? Aby zawsze były online, pomagały im w codziennych „trudnościach” oraz były im wierne, jednak to ostatnie nie działa obustronnie 😉